Mitt livs äventyr!

Mitt livs äventyr!

Om bloggen

Jag vill att hela mitt liv ska vara ett äventyr. I den här bloggen delar jag med mig om saker som jag gör för att få vardagen till att bli mer som ett enda stort äventyr.

Ironman Kalmar 2014, officiel video

IM 2013/2014Posted by Daniel Wed, August 27, 2014 14:48:00
Får man inte gåshud när man ser detta så är det något fel...


  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post640

Ironman Kalmar 2014, Race report

IM 2013/2014Posted by Daniel Tue, August 19, 2014 18:13:01

Ironman Kalmar 16 augusti 2014, Race report

Detta var min ironman-debut och till skillnad från dom flesta så hade jag inte gjort något mellanting innan jag gav mig på Ironmandistansen. Det enda jag hade i bagaget var ett antal olympiska distanser, två marathon och en halv-vätternrunda. Dock så kände jag mig ändå väldigt förbered med tanke på att jag nu har tränat i två och ett halvt år inför denna dagen.

Race-veckan

Två veckor innan tävlingen hade jag börjat känna mig lite tjock i halsen så jag valde att skippa några av passen under race-veckan. Dels för att inte riskera att det skulle bli värre och dels för att försöka få så mycket vila som möjligt innan tävlingen. Jag skruvade en del med cykeln istället, då jag valde att göra servicen själv istället för att lämna in den. Det blev ett kedjebyte, byte av hjulen på växelföraren och nya styrlindor. Sen var cykeln redo för tävlingen.

Väl nere på plats i Kalmar tog jag en timmes cykeltur för att känna av hur kroppen kändes och kontrollerade att cykeln fungerade som den skulle. Där efter följde registrering och pre-race-möte. Det var inte så mycket nytt på det men skadar inte att sitta där och lyssna lite.

Under fredagen så checkade jag in cykeln, packade påsarna (bike-bag och run-bag), samt var med på en frågestund som klubben anordnade angående Ironman. Det var intressant att höra vad panelmedlemmarna hade att säga om diverse frågor. Bland annat hur man hanterar att gå in i väggen under en tävling, hur man kan förhindra det, och även en hel del om hur man får i sig all energi man behöver under tävlingen.

Min plan för energi-intag var att se till att ha 6 bars, och 4 gels med mig på cyklingen (något som senare blev ändrat till 8 gels), plus lite smågels, magnesiumtabletter, och 4 salttabletter. Utöver det så tänkte jag också ta med mig en macka och en drickyougurt att ha direkt efter simningen. För löpningen så tänkte jag ta med 2 gels och sen ta det som fanns utmed banan, plus att ha en macka förbered efter cyklingen som jag skulle kunna ta.

Simningen 3800 m

Sim-starten var omgjord till en vågstart i år vilket innebar att man ställde sig i en startgrupp som motsvarade den tid man trodde man skulle simma. Det innebar att jag ställde mig i gruppen 1:25 (faktiskt så ställde jag mig mellan 1:20-gruppen och denna eftersom dessa ändå flöt ihop senare). Sen gick man på led i startfållan ner i vattnet via en ramp och började simma direkt. Jag tyckte sim-starten var väldigt bra, fick inte alls det där flåset man brukar få vid mass-starter och kunde genast komma in i en bra rytm. Jag hade inte rekat simbanan så mycket utan visste bara i stora drag hur den skulle gå så vid vissa bojar ville jag vända tidigare men fann mig snart när jag såg att ingen annan vände.

Simningen flöt på utan problem, jag fick några smällar av en del men inget som var allvarligt. Nackdelen när man simmar i dom långsammare startgrupperna är ju att folk där är allmänt dåliga på att navigera så flera gånger fick jag problem med folk som simmade in i mig från sidan.

T1, Första växlingen

Efter simningen kom jag upp ur vattnet, drack en halv mugg med vatten, hittade min blåa bike-bag och sprang in i ombytestältet. Där träffade jag Jesper, en cykel-ledare i klubben, så vi bytte om och stod och snackade lite med varandra. Jag hade ingen brådska utan tog god tid på mig att fixa allt. Totalt så tog växlingen 7 minuter.

Cyklingen, 180km

Ut på cykeln och full fart mot Ölandsbron. Det blåste lätt vind från väster så man hade medvind över bron och själva puckeln på bron var snart avklarad och efter det kunde man susa fram dom resterande 5 kilometrarna i 40 km/h. Väl ute på Öland vände man söder ut och pumpade vidare mot nedre delarna av ön. Man skulle cykla en loop på 12 mil här ute och sedan återvända till fastlandet för att köra en loop på 6 mil. Utefter vägen på Öland stod det folk nästan över allt, och man hade aldrig en tråkig stund. Jag försökte hålla uppe farten, samtidigt som jag såg till att växla vätskeflaskor vid varje aid-station. Dock så drack jag inte mer än en flaska (knappt) per timme, vilket gjorde att jag bara behövde byta en flaska i taget. Där i mellan försökte jag få i mig ca en och en halv bar och en gel i timmen, plus en eller två bananhalvor vid varje aid-station.

Den tyngsta biten på cyklingen blev när jag skulle korsa Öland på vägen tillbaka mot fastlandet då man hade en motvind och lite uppförslutning i 7-8 kilometer. Där sänktes hastigheten rejält men jag såg att jag inte var den enda som fick slita där.

Efter Öland så cyklande man in och gjorde en loop in mot växlingsområdet innan man åter vände utåt för att köra den sista delen av cyklingen på ca 6 mil. Denna del var lite seg men jag kände mig ändå inte så trött. Jag låg och växeldrog lite med en klubbmedlem (på korrekt avstånd) vilket gjorde att det ändå blev lite lättare. Sista biten försökte jag ligga på lite lättare växlar för att underlätta löpningen, kanske inte spelar så stor roll under en sån här tävling men kanske mer mentalt.

T2, andra växlingen.

Tog det lika lugnt vid denna växlingen. Såg till att byta strumpor så jag hade torra och fräscha till löpningen. Stoppade på mig lite kramptabletter och gels samt försökte äta min andra macka (tunnbröd och leverpastej). Det visade sig vara lika svårt att få i sig denna som den tidigare, så första tuggan spottade jag ut efter en halv kilometer och slängde resten.

Löpningen, 42km.

Löpningen började med en slinga genom centrala delen av Kalmar och man fick springa förbi målområdet första gången (av totalt 4 gånger) för att sedan ge sig ut på första varvet av tre. Varje varv var på 14 kilometer och man sprang norr ut i ca 7 kilometer innan man vände söder ut och kom in till centrum igen. Första varvet gick riktigt fort, kanske lite för fort. Jag tror jag höll 5:30-5:35 den första milen. Mycket tack vare alla som hejade och att äntligen få göra något annat. I början på andra varvet började jag känna av att magen inte riktigt hängd med. Varje gång jag försökte dricka lite sportdryck så kände jag hur den ville vända och komma upp igen. Försökte springa lätt utan att låta något komma upp och fick gå mer och mer. Jag tänkte att om jag började spy så skulle all energi försvinna ur kroppen den vägen. Jag insåg att jag skulle ändra lite taktik vid depåerna och började dricka vatten, cola, och sedan skölja ner med mer vatten. Detta visade sig fungera och jag insåg att jag skulle kunna ta mig runt på detta sätt. Fick hoppas på att den energi jag fick i mig under cyklingen skulle hålla till löpningen.

Jag hade också läst att dom skulle ha gels vid depåerna som skulle vara av körsbärssmak. Perfekt tänkte jag (körsbär är min favoritsmak). Dock så visade det sig att den körsbärssmaken var ganska däst, mer åt katrinplommon-hållet. Vilket inte alls passade mig, så den gel jag försökte få i mig spottade jag raskt ut. Dom gels som jag hade med mig var jag heller inte så sugen på att äta med tanke på hur magen ogillade dom. Jag försökte också äta en BareBar som jag hade fått med mig men det visade sig att den var lika svårtuggad som mackan. Tillbaka till Cola och vatten helt enkelt.

Ut på sista varvet så började jag springa lite mer och kunde hålla en ganska bra takt. Någonstans när jag hade ca 7 km kvar insåg jag att jag skulle kunna hinna med att komma under 13 timmar om jag bara såg till att springa hela tiden. När jag började närma mig stan igen och hade ca 2,5 km kvar hade jag ca 20 minuter kvar, men då starten hade varit lite flytande och jag själv var osäker på om klockan verkligen stämde så vågade jag inte chansa utan försökte trycka på lite i stegen hela vägen.

Efter sista vätskestationen så var det ca 500 meter kvar till målet och man skulle bara springa över en träbro, genom muren och sedan svänga upp på upploppet. Det var en härlig känsla i kroppen när man tog svängen och kunde se målet. Jag började öka för att komma förbi några som sprang framför mig och insåg att jag kunde hålla ett ganska högt tempo och lyckades springa förbi ett par stycken på målrakan. Sprang över mållinjen på tiden 12:53:19. Inte alls illa för första Ironman-tävlingen!



  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post639

Göta Kanal Triathlon, Race report

IM 2013/2014Posted by Daniel Tue, August 19, 2014 18:12:25
Ska fyllas i

  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post638

Västerås Triathlon 15 juni 2014, Race report

IM 2013/2014Posted by Daniel Tue, August 19, 2014 18:11:59

Planen inför Västerås var att jag skulle lägga allt krut på löpningen. Det innebar att jag skulle hålla tillbaka lite på cyklingen för att kunna maxa ut på löpningen.

Simning 1500 m

Simstarten var en mass-start från stranden. Jag ställde mig i tredje eller fjärde ledet och lät dom flesta sticka iväg innan jag själv satte igång. Mastergruppen startade 2 minuter före motionärerna den här gången vilket gjorde att ett par av motionärerna började komma ikapp efter ungefär 3/4-del på simningen. Efter 500 meter skulle man springa upp på land och sedan hoppa ner i vattnet på andra sidan av en pir. Resterande biten av simningen gjorde man i småbåtshamnen och en liten del av Svartån. Simningen gick långsamt vid denna tävlingen också, jag kom upp efter 37:46. Trodde jag skulle vara snabbare den här gången men icke! Nåja, det var bara att växla till cykeln och köra vidare.

Cykling 40 km

Ut på cykelbanan som var en 5-varvsbana. Vinden hade börjat ta i mer och mer och man cyklade ut i medvinden för att sedan vända in och köra i motvind. Därefter rundade man växlingsområdet och målområdet för att sedan åter ge sig ut. Cyklingen kändes bra och jag tryckte på lite mer än planerat under tiden. Passade på att få i mig lite energi och såg till att dricka lite också. Vinden började blåsa mer och mer och jag tror det blåste 6-7 m/s på sista varvet. Fick en cykeltid på 1:12:23, klart bättre än i Uppsala.

Löpning 10 km

Jag växlade snabbt och gav mig ut på löpningen. Där skulle man springa 3 varv på en ganska krånglig bana men det var bara att följa efter alla andra och där det var extra svårt stod alltid en funktionär och pekade var man skulle springa. Efter ca 1 km tittade jag ner på klockan och såg att jag sprang i 4:50 fart. Det gick ruskigt snabbt! Kände att jag kunde pina på ganska bra, trots att jag hade gjort en lite för tung cykling. Jag försökte hålla upp farten hela tiden och undvek att dricka något vid vätskestationen. Tempot minskade ner till 5:10 några gånger och jag insåg att jag började tappa mitt mål att springa på under 50 minuter. Sista varvet insåg jag att jag också behövde dricka lite trots allt. Tyvärr så var sportdrycken dom serverade alldeles för utspädd så den gjorde inte så mycket nytta. Bet ihop och kämpade mig igenom dom sista kilometerna. Fick en löptid på 50:36 vilket ändå var årsbästa på milen.

Totalt så fick jag en tid på 2:44:04 och blev 23:a av 25 startande i klassen Masters 35-39. Nytt PB på Olympisk distans!





  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post637

Uppsala Triathlon 15 juni 2014, Race report

IM 2013/2014Posted by Daniel Tue, August 19, 2014 18:11:27
Min första triathlontävling för året blev Uppsala Triathlon. Jag hade anmält mig till denna eftersom jag skippade Hallsta Triathlon då jag tyckte det var lite för kallt i vattnet.

Packade bilen och drog dit på söndag morgon. Planen var att vara där lite innan starten så man kunde kolla igenom banan lite. Väl på plats så insåg jag att jag var väldigt tidig då jag skulle starta i Mastersklassen som startade kl 10. Jag var i Uppsala straxt efter kl 8 och kunde istället titta på när motionärerna ställde i ordning sina grejer i växlingsområdet. Dom skulle starta kl 9.

Simningen, 1500m

Simningen skedde i Fyrisån på en två-varvsbana. Vattnet var ganska kallt och luktade riktigt illa. Inga kallsupar idag tack! Eftersom det var två varv så fick man simma två gånger mot strömmen, men vattnet kändes i alla fall inte så strömt. Hade planerat på att simma på ungefär 30 minuter, och placerade mig ganska långt bak i simstarten. När starten gick så var det bara att veva på men såg ganska snart att jag låg nästan längst bak i fältet. Simningen gick trögt och såg på klockan när jag klev upp ur vattnet att det hade tagit 37 minuter. Aj aj, nåja det är bara att köra på.

Cyklingen 40 km

Alldeles i början av cykelbanan var en ganska brant backe som gjorde att man fick upp pulsen direkt. Cykelbanan var 4 varv så man fick passera denna backen 4 gånger. Resterande del av banan var blandad, några backar här och var men annars ganska flack. Hade en lätt motvind på vägen men man fick ju hjälp av den när man körde andra hållet så det gick på jämnt ut. Planen var att kötta på för fullt under cyklingen och sedan se hur det var att springa på trötta ben. Jag insåg under cyklingen att löpningen skulle bli rätt tuff med tanke på backen man skulle behöva springa sen. Min cykeltid blev 1:16 vilket ändå var rätt bra.

Löpningen 10 km


Löpningen var en 4-varvsbana som började med att springa upp för samma backe som vi hade cyklat plus ytterligare en backe upp mot Uppsala slott. Denna backen var knäckande, speciellt efter man hade 40km hård cykling i benen. Första varvet så fick jag börja gå efter 3/4-delar av backen och varje varv så började jag gå längre och längre ner. Fördelen var att man också fick springa nedför samma backe vilket gjorde att man ändå fick ett rätt ok snitt på löptiden. Totala löptiden blev 55:18.

Jag gick i mål på 2:52:23 och blev 9:a (av 10) i min åldersklass Masters 35-39. Nytt PB på olympisk distans!






  • Comments(1)//blogg.yings.se/#post636

Siktet inställt, nu motiviation

IM 2013/2014Posted by Daniel Tue, June 24, 2014 13:40:31
Här är en länk till min samling med motivationsklipp inför Ironman. När jag känner mig omotiverad, trött eller seg brukar jag titta på dessa för att inse vad det är jag egentligen strävar efter.



  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post634

Uppsala Triathlon

IM 2013/2014Posted by Daniel Tue, June 17, 2014 22:16:19
I Söndags var jag och körde Uppsala Triathlon. En helt ny tävling som gick för första gången i år. Det var många anmälda, över 300 stycken och jag tror dom flesta kom till start. (Har inte helt siffran i huvudet just nu).

Jag hade anmält mig till Mastersklassen 35-39, dvs för licensierade herrar mellan 35 och 39. Någon som skulle visa sig innebära att man fick tävla mot killar med monstercyklar (dvs riktiga tempocyklar) så trots alla mina gears så kände jag mig nästan lite som en färsking när jag stod i växlingsområdet.

Nåja, till tävlingen nu.

Simningen 1500m
Simningen var en tvåvarvsbana i Fyrisån. Det var lite strömt i ån men inte så man märkte det speciellt mycket. Dock så var det rätt kallt och mycket näckrosor som man fastnade i när man simmade, plus att det var lite grunt på sina ställen (man slog i händerna i stenar på botten ibland). Jag tog det lugnt i starten och lät dom snabbare simmarna sticka iväg först. Sen började jag simma på och hittade snart en skön rytm. Kanske lite för skön för ibland kom jag på mig med att simma på tok för lugnt. Första varvet var lite tungt men efter att ha gjort det så visste man att det bara var ett kvar så då kändes det lättare. Blev lite besviken när jag såg att jag hade gjort simningen på 36 minuter, vet inte om det var för att det var lite strömt ändå eller om jag bara hade tagit det för lugnt.

T1
Efter simningen klättrade man upp på en stentrappa och sen sprang ca 150 meter till växlingsområdet, som var på ett litet torg alldeles nedanför domkyrkan. Fick av mig våtdräkten, på med hjälmen, stoppade på mig några bars och sprang ut med cykeln. Det gick ganska smidigt.

Cyklingen 40 km
Cyklingen var en 4-varvsbana (varje varv var 10km) ganska teknisk med skarpa kurvor och en del backar. Det tog ett tag att få igång benen på cykeln och ganska snart i början kom en lång brant backe. Efter den så fick jag upp farten och kunde ligga i tempoställning ganska mycket och pumpa. Andra varvet så kändes cyklingen mycket bättre och jag kunde följa min plan som var att försöka pressa på så mycket jag vågade under cyklingen. Varv tre och fyra flög förbi. Eftersom jag hade glömt mina gels hemma så försökte jag äta en bar under cyklingen men eftersom det var ganska högintensivt så lyckades jag bara trycka in en halv bar i munnen som sedan låg där en väldigt lång stund samtidigt som jag fick kämpa för att andas. Tänkte ett tag spotta ut den men avstod då jag misstänkte det skulle se rätt äckligt ut. Cyklingen lyckades jag göra med en medelhastighet på 30,1 km/h vilket jag var nöjd med.

T2
Såg till att växla ner på lätta växlar innan växlingen och försökte trampa ur benen, som jag har hört att man ska göra. Sprang in med cykeln och bytte om till löpningen och sprang ut ur växlingsområdet.

Löpningen 10km
Löpningen var också en 4-varvsbana och följde samma väg som cyklingen i början, vilket innebar att man fick springa upp för samma uppförsbacke plus att man efter den fick fortsätta uppför en backe mot slottet också. Sjukt tungt att springa i den backen, både uppför och nedför. Jag tror mina ben var lite stumma första varvet, så det slutade med att jag gick upp för den backen varje varv. Det sänkte ju snitthastigheten markant men det visade sig att jag ändå kunde ta igen det lite på resten av banan tack vare det. Efter första varvet så gick det lite lättare (utom i uppförsbacken förstås). Jag fick till och med chans att springa förbi lite folk på sista kilometern vilket kändes otroligt starkt. Jag fick en löptid på ca 56 minuter tror jag.

Totalt så fick jag en sluttid på 2:52, något som jag är helt nöjd med men kan helt klart förbättras. Nästa olympiska distans jag ska köra är i mitten av Juli. Ska bli intressant att se om man kan slipa lite på den tiden då.

  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post633

Kolhydratladda

IM 2013/2014Posted by Daniel Wed, June 11, 2014 11:03:30
Hittade en väldigt bra skriven artikel om detta här:
Milebreaker.com

  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post632

Cykel

IM 2013/2014Posted by Daniel Tue, May 27, 2014 12:50:12
Man bara: "arrrghhhhh" *dregglar som Homer Simpson*


  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post631

Inspiration

IM 2013/2014Posted by Daniel Wed, May 21, 2014 15:51:55
Ganska så exakt 2 månader sedan senaste inlägget. Tycker det är lite lagom frekvens.

Vad går jag igång på just nu? Gissa...



  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post630

Det här med simning...

IM 2013/2014Posted by Daniel Tue, October 15, 2013 22:43:40
Är verkligen inte min starka sida. Man måste ju börja inse att något är väldigt fel när jag fortfarande efter 3 år ligger i samma bana (nybörjarbanan) och harvar på SCT-träningarna.

Tråkigt att det inte händer något. Fast å andra sidan, jag har ju "fusksimmat" hela sommaren i våtdräkt så man kanske får betala priset nu när man plötsligt måste ha lite teknik också. Planen är att köra simning ganska intensivt ett tag nu så får vi se om det ger något resultat.

Jag var också ute och sprang en vända på lunchen idag. Det kändes bra och fick bra flyt, så det verkar som att löpteknikövningarna med SCT redan har gjort lite verkan.

I fredags anmälde jag mig till TriMallorca, ett triathlon-läger som går av stapeln i månadsskiftet april-maj 2014. Det kostar en del men jag räknar med att få en hel del erfarenheter med mig där ifrån. Mer om det senare. Nu ska jag trycka i mig lite mer kolhydrater innan det är dags att sova. Simträning mellan 21-22 är inte optimalt.

  • Comments(0)//blogg.yings.se/#post620