Mitt livs äventyr!

Om bloggen

Jag vill att hela mitt liv ska vara ett äventyr. I den här bloggen delar jag med mig om saker som jag gör för att få vardagen till att bli mer som ett enda stort äventyr.

Ironman Kalmar 2015 Official video

IM 2014/2015Posted by Daniel Wed, September 23, 2015 12:46:27
Man blir ju minst sagt lite sugen att köra igen nästa år! Vi får se om jag anmäler mig till någon annan Ironmantävling.

• Comments(0)//blogg.yings.se/#post650

Ironman Kalmar 2015 andra videor

IM 2014/2015Posted by Daniel Wed, September 23, 2015 12:44:26

• Comments(0)//blogg.yings.se/#post649

Ironman Kalmar 2015 - Race report

IM 2014/2015Posted by Daniel Wed, August 19, 2015 22:14:57
Ja, detta triathlon-året blev ju inte riktigt som planerat på grund av ett långvarigt virus som satte sig i halsen efter TriMallorca-lägret. Jag fick ställa in Ironman Frankfurt (vilket kanske var lika bra det med tanke på dom 38 graderna dom hade där nere på tävlingen).

Under sommaren så hade jag nästan ställt in mig på att få passa även på Kalmar Ironman, men eftersom boendet och allt redan var betalt så tänkte jag att jag kunde lika gärna åka dit och i alla fall ställa mig på startlinjen och så får man se vad som händer.

Innan jag kom så långt så satte jag mig på hårdträning. Så tre veckor innan Ironman började jag köra längre och längre pass, och när folk började skriva om sista långpassen på sociala medier hade jag precis börjat komma upp i lite längd. Jag insåg också att jag måste trappa ned något inför race-week, men att jag kanske inte skulle kunna toppa något speciellt ändå.

Jag gick in i sista veckan med lite lätt halsont (något jag nästan alltid får innan stora tävlingar) men brydde mig inte så mycket om det, utan försökte vila och köra några lätta pass för att hålla igång kroppen och för att testa cykeln.

I år hade jag ju också en ny cykel att köra på, den skulle få göra sin tävlingsdebut och vi hade inte riktigt bekantat oss med varandra än. Det är mycket som ska passas in och testas innan en tävling, men allt hade jag inte tid för. Timmen innan cykeln skulle checkas in i växlingsområdet lyckades jag bland annat få tag på en liten ramväska till den, som jag inte ens hade testat att cykla med (ett misstag skulle det visa sig).

Simningen
Det hade varnats för hårda vindar under dagen vilket visade sig stämma under simningen. Ute på vattnet gick det stora vågor och gäss. Från land såg det inte så farligt ut men val ute i vattnet skulle det kännas av rejält.

Jag ställde mig i 1:30 gruppen inför starten. Hade ju inte simmat så mycket sedan Mallis så jag var lite osäker på formen och ville heller inte bränna ut allt för mycket energi i början av tävlingen. När starten gick traskade vi fram i ledet till vattnet och började simma direkt. Dom första 50 metrarna var lugna men så fort man kom ur själva hamnbassängen fick man vågorna rakt emot sig och man nästan stampade med huvudet i vattnet. Det blev också ganska stökigt bland simmarna, jag gissar att det beror på att många drabbades av panik i vattnet.

Efter några hundra meter vände vi norr ut och simmade mot Kattrumpan, vilket gjorde att vågorna kom från höger. Det gjorde inte saken mycket lättare, varje armtag fick kämpas fram och det var sjukt svårt att navigera efter dom ändå 2 meter höga bojarna som knappt syntes mellan vågorna.

Jag tog mig fram till vändningen och rundade bojarna och skulle sätta av tillbaka till vågpiren igen när jag insåg att dom flesta simmade åt fel håll. Tanken är att man ska hålla dom gula bojarna på vänster sida hela tiden och dom är utplacerade i en smal rektangel, men då jag följde ena långsidan av den på väg tillbaka så simmade dom flesta 2-300 meter åt höger om bojarna. Jag misstänker att det blev en slags masshysteri och att alla följde den som simmade först (och fel). Nåja, jag tog sikte på nästa boj och betade av dom en efter en. Mitt i fick jag simma lite bröstsim för att ha en chans att kunna se var nästa boj var någonstans.

Väl inne bakom vågbrytaren så lugnade det ned sig lite, men då hade dom flesta felsimmarna kommit tillbaka på banan och det blev istället väldigt trångt. Rundade vågbrytaren och lyckades till och med vinka till Milton och Jessica som satt ute på den.

Kom till slut in till växlingsområdet efter 1:46, dvs 20 minuter långsammare än förra året.

T1
Första växlingen tog ca 7 minuter och jag tog god tid på mig. Det är ju inte här jag vinner tid direkt. Drack en drickyoghurt efter simningen och fick på mig cykelgrejorna och småjoggade till cykeln.

Cyklingen
Eftersom det blåste östliga vindar så var motvinden över Ölandsbron väntad. Det var riktigt segt att cykla den i år, men det var bara att bita ihop och tänka på att inte köra för hårt. Jag hade valt att inte köra med någon hastighetsmätare i år, vilket säkert var bra på just det partiet.

Sedan vände man av söder ut och fick en rejäl sidovind att slåss med istället. Det funkade rätt ok, men kanske inte var helt optimalt på cyklingen. Det bästa partiet var att cykla över Alvaret då man korsar Öland från öst till väst. Där hade man en fin medvind i ryggen, så inte ens det lätta uppförslutet kändes jobbigt.

Efter Alvaret var det bara 10-15 kilometer kvar av Ölandsbiten och jag gladde mig åt att inte behöva cykla på Öland mer efter detta. Tog bron på vägen tillbaka med rasande fart och åkte in till centralare delen av Kalmar och rundade rondellen för att ge mig ut på sista 6-mila knixen. Där visste jag att Jessica och Milton skulle stå så det gladde mig att få lite support och hejningar från dom. Två gånger passerade jag dom innan jag kunde cykla in mot växlingsområdet för att ställa ifrån mig cykeln.

Totalt tog cyklingen 6:40, vilket inte är så illa med tanke på hur lite jag har tränat.

Ett annat misstag som jag gjorde var att jag kvällen innan testade med att hälla ner lite av Isostars Carbonates i min sportdryck som jag skulle ha under cyklingen. Jag gissar på att det var blandningen av sportdryck och dessa tillsatser som gjorde att den dels blev kolsyrad och alldeles för stark. Det slutade med att jag fick tvinga i mig en och en halv flaska av det. Annars blev det mest vatten och utspädd sportdryck under cyklingen.

T2
Andra växlingen tog jag lika lugnt som första. Snörde på mig skorna och drack en halv ljummen drickyoghurtigen.

Löpningen
Löpningen var det stora osäkra kortet under tävlingen. Hade knappt sprungit något sedan Göteborgsvarvet, vilket skulle kännas av ganska rejält. Efter ca 2,5 kilometer sa kroppen stopp och jag fick börja gå första gången. Det blev en lång mara som jag mestadels gick. Planen var att ta den under 6 timmar i alla fall och efter idogt gnetande kunde jag konstatera att jag skulle klara av det med en liten marginal.
Efter 5:47 kunde jag staplande springa över mållinjen på mitt livs andra Ironman!

Totaltiden på Ironman Kalmar 2015: 14:31:35

Slutsatser
Ska man gå en mara så behöver man vara förberedd för det också. Jag fick grymma skavsår under fotsulorna av att gå (hade iofs också ganska nya skor på mig så kanske 25% kan skyllas på det).

Annars så måste jag säga att jag är överraskad över hur mycket kroppen egentligen klarar av. Om man bortser från skavsår och blåsor så mår kroppen förvånansvärt bra efter 226 kilometers kneg och stretande. Jag tror jag hade mer ont i kroppen förra året.

Dock så har jag ändrat inställning om att dom flesta klarar av att göra en Ironman till att man faktiskt behöver ett par års förberedelser inför det och en hel del träning på både simning i öppet vatten och cykling i diverse olika väder och vindar.

• Comments(0)//blogg.yings.se/#post647

Nästa års tokigheter

IM 2014/2015Posted by Daniel Sat, September 27, 2014 17:51:24
Efter att ha vilat i en månad och lite mer så börjar det krypa i kroppen och man vill börja planera nästa års träning och tävlingar. Egentligen är det ju inte så mycket att planera, snarare att följa upp med tanke på att jag redan har anmält mig till alla tävlingar redan.

Planen är att åka ner till Mallorca med TeamSnabbare två veckor i början av maj och avsluta den vistelsen med att köra Mallorca halv-ironman. Sen bär det hem till Sverige för att fortsätta träningen fram till 5:e Juli då jag ska köra Frankfurt Ironman. Denna tävling kommer vara årets A-tävling, dvs den tävling som jag kommer satsa fullt på och som kommer prioriteras över alla andra tävlingar.

Sen kunde jag inte hålla mig efter Kalmar utan anmälde mig till Kalmar Ironman igen nästa år, mest för att det är en så trevlig tävling. Det blir lite kort mellan Frankfurt och Kalmar, då Kalmar är som vanligt i mitten av augusti, men jag tror det ska gå bra att vila mig i form till den.

Det gäller att lägga in större delen av all träning nu under vintern och inte göra som jag gjorde förra året och börja i slutet av april.