Mitt livs äventyr!

Om bloggen

Jag vill att hela mitt liv ska vara ett äventyr. I den här bloggen delar jag med mig om saker som jag gör för att få vardagen till att bli mer som ett enda stort äventyr.

Uppsala Triathlon

IM 2013/2014Posted by Daniel Tue, June 17, 2014 22:16:19
I Söndags var jag och körde Uppsala Triathlon. En helt ny tävling som gick för första gången i år. Det var många anmälda, över 300 stycken och jag tror dom flesta kom till start. (Har inte helt siffran i huvudet just nu).

Jag hade anmält mig till Mastersklassen 35-39, dvs för licensierade herrar mellan 35 och 39. Någon som skulle visa sig innebära att man fick tävla mot killar med monstercyklar (dvs riktiga tempocyklar) så trots alla mina gears så kände jag mig nästan lite som en färsking när jag stod i växlingsområdet.

Nåja, till tävlingen nu.

Simningen 1500m
Simningen var en tvåvarvsbana i Fyrisån. Det var lite strömt i ån men inte så man märkte det speciellt mycket. Dock så var det rätt kallt och mycket näckrosor som man fastnade i när man simmade, plus att det var lite grunt på sina ställen (man slog i händerna i stenar på botten ibland). Jag tog det lugnt i starten och lät dom snabbare simmarna sticka iväg först. Sen började jag simma på och hittade snart en skön rytm. Kanske lite för skön för ibland kom jag på mig med att simma på tok för lugnt. Första varvet var lite tungt men efter att ha gjort det så visste man att det bara var ett kvar så då kändes det lättare. Blev lite besviken när jag såg att jag hade gjort simningen på 36 minuter, vet inte om det var för att det var lite strömt ändå eller om jag bara hade tagit det för lugnt.

T1
Efter simningen klättrade man upp på en stentrappa och sen sprang ca 150 meter till växlingsområdet, som var på ett litet torg alldeles nedanför domkyrkan. Fick av mig våtdräkten, på med hjälmen, stoppade på mig några bars och sprang ut med cykeln. Det gick ganska smidigt.

Cyklingen 40 km
Cyklingen var en 4-varvsbana (varje varv var 10km) ganska teknisk med skarpa kurvor och en del backar. Det tog ett tag att få igång benen på cykeln och ganska snart i början kom en lång brant backe. Efter den så fick jag upp farten och kunde ligga i tempoställning ganska mycket och pumpa. Andra varvet så kändes cyklingen mycket bättre och jag kunde följa min plan som var att försöka pressa på så mycket jag vågade under cyklingen. Varv tre och fyra flög förbi. Eftersom jag hade glömt mina gels hemma så försökte jag äta en bar under cyklingen men eftersom det var ganska högintensivt så lyckades jag bara trycka in en halv bar i munnen som sedan låg där en väldigt lång stund samtidigt som jag fick kämpa för att andas. Tänkte ett tag spotta ut den men avstod då jag misstänkte det skulle se rätt äckligt ut. Cyklingen lyckades jag göra med en medelhastighet på 30,1 km/h vilket jag var nöjd med.

T2
Såg till att växla ner på lätta växlar innan växlingen och försökte trampa ur benen, som jag har hört att man ska göra. Sprang in med cykeln och bytte om till löpningen och sprang ut ur växlingsområdet.

Löpningen 10km
Löpningen var också en 4-varvsbana och följde samma väg som cyklingen i början, vilket innebar att man fick springa upp för samma uppförsbacke plus att man efter den fick fortsätta uppför en backe mot slottet också. Sjukt tungt att springa i den backen, både uppför och nedför. Jag tror mina ben var lite stumma första varvet, så det slutade med att jag gick upp för den backen varje varv. Det sänkte ju snitthastigheten markant men det visade sig att jag ändå kunde ta igen det lite på resten av banan tack vare det. Efter första varvet så gick det lite lättare (utom i uppförsbacken förstås). Jag fick till och med chans att springa förbi lite folk på sista kilometern vilket kändes otroligt starkt. Jag fick en löptid på ca 56 minuter tror jag.

Totalt så fick jag en sluttid på 2:52, något som jag är helt nöjd med men kan helt klart förbättras. Nästa olympiska distans jag ska köra är i mitten av Juli. Ska bli intressant att se om man kan slipa lite på den tiden då.

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.